Workshop: Ontdek de sleutel die niemand anders je vertelt om je kind met autisme te begrijpen
Deze week zijn alle scholen weer begonnen. Veel moeders zullen stiekem in gedachten de vlag uithangen. Eindelijk weer rust en structuur. Maar heb je een kind met autisme dan ben je er nog niet. Dan begint het pas.
De laatste week van de vakantie was vast al een uitdaging. Je dacht het toch goed te hebben voorbereid, door een kennismaking met de nieuwe juf of meester, een dagje mee doen op de nieuwe school en uitleg over wat er wanneer gaat gebeuren. Duidelijkheid toch?
Eigenlijk stond je kind (en jij ondertussen ook) al stijf van de stress, terwijl school nog moest beginnen.
Als je het idee had dat alles in de eerste weken duidelijk zou zijn, dan kan dit wel eens tegenvallen.
Wat gebeurd er?
Omdat je kind het zo graag goed wil doen, is het al ruim voor de start van school bezig om zichzelf erop voor te bereiden. Maar het kan zich eigenlijk geen voorstelling maken van wat er allemaal te wachten staat.
De onduidelijkheid zit hem niet in welke plek, juf of klaslokaal, maar de voorspelbaarheid over hoe de juf of meester is, wat de verwachtingen zijn, wat de stof is of de indeling van de dag. Je kind maakt zich zorgen of het alles wel begrijpt, of het ook sociaal dat kan wat wordt verwacht en hoe de andere kinderen zullen zijn. Is er veel herrie in de klas, veel zon, warm of koud, hoe zijn de pauzes, en veel meer.
De eerste paar weken zal dit zich vertalen in moeilijk gedrag dat lijkt op boosheid, ongehoorzaamheid, misschien brutaliteit of manipulatie. In werkelijkheid is het onmacht, is je kind bang en gestrest.
In de ogen van iemand zonder autisme, denk je wellicht: maak je niet druk, het komt wel goed. Maar in de ogen van een kind wat context mist, non-verbale communicatie niet kan lezen, er niets vanzelfsprekend is en een andere ontwikkeling kent, is dit als een K3 berg om te nemen. Het wil zo graag, maar ziet er zo tegen op en de paniek van hoe dan slaat genadeloos toe.
7 tips om het jaar goed te beginnen
- Geef je kind ruimte, blijf geduldig en kalm. Ga niet mee in boosheid of negatief gedrag. Ga niet corrigeren en maak het niet persoonlijk.
- Stel de eerste 2 weken geen eisen, lijstjes of to-do’s. Alle energie die het heeft gaat in het maken van nieuwe scripts, omgaan met alle nieuwe (onverwachte) dingen en proberen te begrijpen en te voldoen aan alle verwachtingen.
- Geef je kind de mogelijkheid om een rustdag te kiezen als dat nodig is. Zodat het een mogelijkheid heeft om op te laden als het echt te veel wordt.
- Focus op dat wat goed gaat. Laat je kind weten dat je ziet hoe hard het zijn best doet om met alle nieuwe dingen om te gaan. Geef een compliment over dat wat is gelukt en benadruk dit. Geef geen aandacht aan wat niet is gelukt
- Wees thuis duidelijk. Laat even niets aan vanzelfsprekendheid of dat weet het wel over. Geef context, vertel wat je wil en hoe.
- Dit is niet de tijd om nieuwe dingen te introduceren thuis. Het elastiek van je kind staat strak en het heeft geen ruimte er naast school ook nog van alles bij te doen wat anders is of nieuw.
- Waarschijnlijk heeft je kind meer behoefte aan schermtijd. Youtube en gamen zijn werelden die bekend en voorspelbaar zijn. En alles wat voorspelbaar is en zij controle over hebben, geeft ontspanning en veiligheid. Ze hebben deze ontspanning nodig om op te laden voor de volgende dag.
Zie je op tegen een schooljaar vol gedoe en gesprekken? Ik weet hoe moedeloos dit voelt. Maar ik kan jou helpen dit schooljaar het anders aan te pakken! Wil je weten hoe? Stuur mij dan een pb of reageer onder dit blog!