Hoe belangrijk kennis over autisme is bleek wel weer.
Samen met mijn dochter zit tegenover een GGZ-keuringsarts. Met peilende priemogen kijkt hij ons onderzoekend aan. Vorig jaar zaten we hier ook. Bij dezelfde man.
Hij begint voor te lezen wat hij vorig jaar had ‘geconstateerd’ en na 3 regels blijkt dat de helft van de informatie niet klopt of mist.
‘meneer, mijn dochter heeft ASS/autisme. De papieren van ggz centraal ten aanzien van de diagnose heeft u vorig jaar gekregen.’
De man kijkt mij wazig aan. ‘Autisme? Welke ‘naam’ van Autisme?’ vraagt hij.
‘Er is geen “naam” meer. Alles heet tegenwoordig ASS’ leg ik hem uit.
Hij snapt er niet veel van. Geduldig leggen wij alles nog een keer uit.
Deze arts moet bepalen of mijn dochter wel of niet naast haar zware opleiding kan werken.
Met verbazing hoor ik hem vragen of ze een ‘behandeling’ krijgt, want ze kan leren hoe ze sociaal kan omgaan met anderen. Dat was namelijk zijn diagnose van vorig jaar. Een sociale omgangs-stoornis. Het woord autisme heeft hij nergens genoemd. Zo zou zij dan na een ‘behandeling’ geen last meer hebben van haar ‘symptomen’ en volgens zijn professionele inschatting volgend jaar wel kunnen werken.
Mijn mond valt nog net niet open.
Om zijn verhaal te onderbouwen vertelt hij dat hij ook keuringen verricht voor de leerplicht ambtenaar en regelmatig kinderen ziet die er veel erger aan toe zijn.
‘Die hebben allemaal klassiek autisme, want die zitten te fladderen en te wiebelen en zo’ is zijn uitleg. Maar, zegt hij, na een jaar herkent hij ze niet meer terug. Dan zitten ze stil en gaan ze naar school. Dus dan kan zij het ook..
Peilend kijkt hij mij aan. Ik wacht even tot hij is uitgepraat en ons heeft aangegeven haar uitkering met nog 1 jaar te verlengen. Hij verwacht niet dat ze volgend jaar hier weer zit.
Jaren geleden was ik afhankelijk van de kennis van deze mensen. Er wordt al snel gezegd dat iemand verstand heeft van Autisme, maar mijn ervaring is jammer genoeg, dat deze arts niet de enige is die eigenlijk niets begrijpt of weet van autisme, maar wel iets moet doen waar jij als ouder en kind afhankelijk van bent.
Als mijn dochter hier (wat wordt verwacht) alleen had gezeten, was zij niet in staat geweest deze arts iets uit te leggen.
In de 10 minuten daarna heb ik de arts uitgelegd wat autisme is. Wat het met mijn dochter doet, wat het vraagt, en wat de consequenties zijn. Ik was, door mijn eigen kennis, in staat om te weten dat zijn verhaal niet klopte, hem uit te leggen waarom niet en mij niet van tafel te laten praten. Kennis maakt je een gesprekspartner en je kan ook bepalen of iets wel of niet kan of helpt.
Zo spaar je de tijd van ‘proberen’ uit en ook de teleurstelling als je hoop weer ziet verdwijnen omdat het op de een of andere wijze weer niet is gelukt.
Iets wat schadelijk is voor iedereen.
De arts kijkt mij na mijn uitleg en weerwoord weer peilend aan en vraagt: ‘U bent zeker een psycholoog van beroep? U heeft er veel verstand van.’
Nee meneer. Ik ben een gecertificeerd autisme coach en ervaringsdeskundige.
Volgend jaar weet ik hoe ik mij moet voorbereiden op dit gesprek 😊. Heb er nu al zin in.
Wil jij ook dat jouw kind weer gelukkig wordt? En het dus ook makkelijker wordt voor jou?
Ik help je hier graag bij! Want samen kunnen we een wereld van verschil maken in het leven van jouw kind!
Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen en meteen al 3 tips krijgen? Vraag dan een gratis Jumpstart sessie met mij aan